پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229072
شبکه‌هاي اجتماعي بيگانه منبع درآمد افرادي در خارج از مرزها!
تاریخ انتشار : 1396/11/01 10:49:27
نمایش : 1375
عضو هيئت علمي دانشگاه گفت: جداي از اين، امروزه برخي منابع حتي براي هر کليک در اينترنت هم نرخ محاسبه کرده‌اند و به خاطر مشتريان زيادي که بر روي بستر اينترنت وجود دارد بازديد و بکارگيري ابزارها در اينترنت، داراي قيمت است، به اينکه من بخواهم به يکي از دوستان يا خانواده و يا همکاري که در نزديکي من قرار دارد پيامي بفرستم و سود اين تبادل پيام به افرادي در بيرون از مرزهاي اين کشور برسد، منطقي نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مجتبي مصطفوي عضو هيات علمي مهندسي کامپيوتر دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بسياري از نقدهايي که به شبکه‌هاي پيام‌رسان خارجي وارد مي‌شود از جنس سياسي است در صورتي‌که به نظر بنده مسائل مهمتري وجود دارد که قبل از آن بايد ديده شود.

وي با اشاره به اينکه در دوراني به سر مي‌بريم که اطلاعات بسيار ارزشمند شده است افزود: صحبتم را با يک مثال ساده شروع مي‌کنم، موردي که بنده با آن سر و کار دارم، بنده الان در اداره فناوري اطلاعات دانشگاه شهرکرد مسئوليت سامانه‌هاي دانشگاه را به عهده دارم، قبلاً سامانه‌هايي داشتيم که مديريت آن دست خودمان نبود، هيچ استفاده‌اي از داده‌هاي آنها نمي‌توانستيم بکنيم.

اين عضو هيئت علمي در دانشگاه شهرکرد ادامه داد: اخيرا چند سامانه نصب کرده‌ايم که توسط نيروهاي خود دانشگاه طراحي شده و يا در قرارداد از شرکت‌ها خواسته‌ايم داده‌ها را در اختيار خودمان قرار دهند و يا تغييرات موردنظر ما را در سيستم اعمال کنند، با اين سامانه‌هاي جديد، علاوه‌بر اينکه بسياري از فرايندها مانند دريافت گواهي‌ها، تسويه حساب دانشجو، ارتقاء اساتيد هيات علمي مطابق با آيين‌نامه‌هاي داخلي، مراحل اداري پايان‌نامه و... به صورت الکتورنيکي انجام مي‌شود و موجب صرفه‌جويي در وقت و هزينه‌ها شده است و بعضا براي دانشگاه درآمدزا هستند.

 

مصطفوي اضافه کرد: همچنين بسياري از آمارها براي بررسي عملکرد کارمندان و اساتيد، جهت بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي دانشگاه و موارد مختلف ديگر بسيار حياتي است، حالا فکر کنيد به اين‌ها دسترسي نداشته باشيم يا يک قرارداد مناسبي با شرکت‌هاي سازنده آن‌ها نباشد، شايد کاربران به راحتي بتوانند با آن نرم‌افزار کار کنند، اما هم هزينه زيادي براي دانشگاه و افراد آن دارد و هم امکان راه‌اندازي برخي امکانات مانند پرداخت اينترنتي که نياز به يک قرارداد حقوقي دارد، وجود ندارد.

امروزه برخي منابع حتي براي هر کليک در اينترنت نرخ محاسبه کرده‌اند

اين استاد دانشگاه شهرکرد بيان داشت: جداي از اين، امروزه برخي منابع حتي براي هر کليک در اينترنت هم نرخ محاسبه کرده‌اند و به خاطر مشتريان زيادي که بر روي بستر اينترنت وجود دارد بازديد و بکارگيري ابزارها در اينترنت، داراي قيمت است، به اينکه من بخواهم به يکي از دوستان يا خانواده و يا همکاري که در نزديکي من قرار دارد پيامي بفرستم و سود اين تبادل پيام به افرادي در بيرون از مرزهاي اين کشور برسد، منطقي نيست.

متاسفانه بعضي مسئولين تا مساله سياسي بوجود نيايد بيدار نمي‌شوند

وي با تاکيد بر اينکه اگر اطلاعات ما در دست ديگران باشد -که از مهم‌ترين ابزارهاي آن در زمان ما پيام‌رسان‌ها هستند- مي‌توانند در مورد ما تحليل کنند، نيازها را تشخيص دهند و در مورد آن تصميم بگيرند که منجربه از دست دادن فرصت‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي مي‌شود بيان داشت: متاسفانه بعضي مسئولين تا مساله سياسي بوجود نيايد بيدار نمي‌شوند و يکي از خيريت‌هايي که در مسائل اخير بوجود آمد اين بود که حداقل اسمي از شبکه‌هاي پيام‌رسان داخلي برده شد و به مردم معرفي شدند.

مصطفوي خاطرنشان کرد: برخي شرايط اصلي براي استفاده از پيام‌رسان داخلي قدرت، امکانات، کاربرپسندي و امنيت هستند و در آن زمان مي‌توان گفت نه‌تنها امکان جايگزيني اين پيام‌رسان‌ها با معادل خارجي آن وجود دارد بلکه براي پيشرفت اقتصادي و فرهنگ جامعه امري ضروريست.

پيام‌رسان‌هاي داخلي نيازمند حمايت دولت و مردم هستند

اين عضو هيئت علمي در دانشگاه شهرکرد گفت: در اين باره با توجه به بررسي‌هايي که بنده و چند نفر از همکاران انجام داديم، نرم‌افزارهاي خوبي با طراحي اصولي اوليه و داراي امکانات بسيار خوب در داخل توليد شده است که حداقل‌هاي لازم براي شروع کار را دارند و البته ممکن است ايرادهايي هم داشته باشند که نرم‌افزارهاي پيام‌رسان معروف مانند تلگرام نيز در اوايل نقاط ضعف زيادي داشت و اين موارد به مرور حل مي‌شوند.

وي بابيان اينکه اين نرم‌افزارها نيازمند حمايت دولت و مردم هستند تاکيد کرد: نه مي‌گوييم که نرم‌افزارهاي خارجي فيلتر شود که امکان رقابت با توليدات داخل از بين برود (مانند برخي صنايع داخلي) و نه اينکه نسبت به آن‌ها بي‌توجه بود و امکانات زيرساخت مورد نياز را براي آن‌ها فراهم نکرد و با بستن ماليات سنگين آن‌ها را از ادامه کار نااميد کرد (مانند برخي صنايع ديگر)، از اين نظر دولت وظيفه جدي دارد که در حد متعادل از اين شرکت‌ها حمايت کند.

مردم نيز همان‌طور که از بسياري صنايع داخلي و يا نرم‌افزارها و سامانه‌هاي داخلي حمايت کردند و مهم‌ترين نتيجه آن را که اشتغال و کارافريني براي جوان‌هاي خودمان بود، ديدند، اميد است در زمينه شبکه‌هاي پيام‌رسان داخلي نيز با عزم مضاعف، هر کس در حد توان خود از اين نرم‌افزارها استفاده کند که اگر اين اتفاق بيفتد انگيزه و اميديست براي شرکت‌هاي توليدکننده که در جهت توسعه و ارتقاء اين نرم‌افزارها تلاش نمايند.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html